Burenonderzoek 2015: Nederlandse buren steeds socialer

Nederlanders vinden contact met buren belangrijk. Maar liefst een kwart van de Nederlanders wil zelfs niet verhuizen vanwege de leuke buren. Dat contact is vooral gewoon op straat, maar inmiddels is 1 op de 3 Nederlanders ook vrienden met de buren op Facebook. Bovendien drinkt een kwart eens per maand of vaker samen een kop koffie. Dit blijkt uit het Burenonderzoek 2015*, uitgevoerd in opdracht van Douwe Egberts en het Oranje Fonds, die samen op 26 september a.s. de 10e editie van Burendag organiseren. Toch zijn er nog genoeg buren die elkaar niet kennen, daar kan Burendag verandering in brengen.8 op de 10 Nederlanders voelen zich thuis in de buurt. Dat blijkt ook uit het sociale contact. Zo maakt 62 procent wekelijks een praatje met de buren en drinkt 16 procent een kop koffie om kennis te maken met nieuwe buren. Buren steunen elkaar, zeker als het gaat om praktische zaken. Ook spelen social media een belangrijke rol. Bijna een kwart heeft contact met de buren via Whatsapp en 34 procent is met elkaar bevriend via Facebook.

Meer contact
Driekwart van de Nederlanders vindt het belangrijk dat buren naar elkaar omkijken. Toch zegt bijna 40 procent veel van zijn buurtgenoten niet te kennen. “We zien dat het nog steeds van belang is om het contact tussen buren te versterken”, zegt John Brands, general manager JACOBS DOUWE EGBERTS Retail Nederland. “Tien jaar geleden signaleerde Douwe Egberts dat er meer behoefte was aan het contact met je buren. Daarop hebben we ingespeeld met Burendag, want het is verbazingwekkend wat er kan gebeuren tijdens het drinken van een kopje koffie. Goed contact draagt bij aan een leukere, socialere en veiligere buurt. Ons doel is dan ook om samen met het Oranje Fonds het contact tussen buurtgenoten te blijven stimuleren en te vieren.”

Ronald van der Giessen, directeur Oranje Fonds, vult aan: “Je thuis voelen begint in je eigen buurt. Daarom organiseren we samen met Douwe Egberts al jaren Burendag. Dan ontstaan namelijk de mooiste dingen. 79 procent van de Burendagvierders uit eerdere jaren zegt dat Burendag het contact met de buren heeft versterkt.*** In meer dan de helft van de gevallen zijn er door Burendag meer activiteiten ontstaan. Zo worden in een op Burendag aangelegde buurtmoestuin allerlei oogst-, en kookfeestjes georganiseerd. Ook is er uit een dansworkshop op Burendag een heuse buurtdansgroep voor ouderen ontstaan.”

Met of zonder suiker?
Wat weten we eigenlijk van onze buren? Tweederde weet welk beroep de directe buren uitoefenen en 44 procent is op de hoogte van de vakantiebestemming. 14 procent weet zelfs hoe de buurman of buurvrouw zijn koffie drinkt. Contact met de buren is bovendien niet alleen gezellig en ondersteunend, maar vooral ook praktisch. Zo neemt 83 procent pakketjes voor haar buren aan, slaat ruim de helft alarm als er iets aan de hand is bij de buren en bewaart 40 procent elkaars reservesleutel. Bovendien geeft maar liefst 44 procent aan klaar te staan voor een zieke of hulpbehoevende buurgenoot.

Burendag viert jubileum
Burendag viert dit jaar haar 10de verjaardag op zaterdag 26 september. Dan vieren naar verwachting 1 miljoen** mensen door heel Nederland deze feestdag voor buren. Ruim 5.000 buurten door heel Nederland staken de koppen bij elkaar en hebben een Burendagactiviteit aangemeld: van een koffieontbijt en vogelhuisjes timmeren tot taarten bakken en een buurtquiz. Nog nooit eerder deden zoveel buurten mee als tijdens deze tiende editie van Burendag.

* Het onderzoek is in augustus 2015 door Ipsos gehouden onder ruim 3.000 Nederlanders tussen de 15 jaar en 60 jaar.
** Peiling in september 2015 uitgevoerd door Ipsos onder ruim 1.000 Nederlanders tussen de 18 en 60 jaar.
*** Peiling in september 2015 van het Oranje Fonds onder 2263 Burendagvierders uit eerdere jaren.

Over Douwe Egberts
Het merk Douwe Egberts is eigendom van JACOBS DOUWE EGBERTS (JDE). JDE is ‘s werelds grootste pure-play koffiebedrijf, met het hoofdkantoor in Amsterdam. Met een wereldwijd team van meer dan 12.000 medewerkers werken we samen om onze merken te leveren aan consumenten in meer dan 80 landen. Onze leidende merken zijn onder andere: Douwe Egberts, Pickwick, Senseo, L’OR, Tassimo, Jacobs, Moccona, Kenco, Pilao en Gevalia. Voor JDE Nederland werken zo’n 2.000 medewerkers, met een kantoor en koffiebranderij in Utrecht en een thee- en koffiefabriek in Joure. Douwe Egberts is binnen het koffiesegment marktleider in Nederland in zowel retail als out-of-home.

Over Oranje Fonds
Het Oranje Fonds steunt jaarlijks ruim 7.500 sociale initiatieven in Nederland en het Caribische deel van het Koninkrijk. Het afgelopen jaar ondersteunde het met € 27,4 miljoen initiatieven die ervoor zorgen dat mensen elkaar ontmoeten, minder eenzaam zijn, begrip krijgen voor elkaar en zich inzetten voor een ander. Het Oranje Fonds wordt o.a. gesteund door de Nationale Postcode Loterij, De Lotto en door Vrienden en bedrijven. Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima zijn sinds de oprichting het beschermpaar van het Oranje Fonds.

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer