Uiteraard kijk je even van tevoren naar waar je precies een testrit in gaat maken. Wat zijn de reeds beschikbare beelden? Ik zag een flashy (want dat is het woord dat ik nog het beste ‘matching’ vind) auto: vuurrood en wulps gestroomlijnd. ‘Hm…’was mijn eerste gedachte, ‘…de kleur zou wel wat ingetogener mogen. Maar kom maar op met die Clio Estate!’
Nou wil de werkelijkheid nog wel eens anders zijn dan de plaatjes, en dat ging in dit geval ook op. Het rood was namelijk nog roder. Deze auto stond met recht te shinen op de parkeerplek, zo tussen de andere ineens ronduit grijze muizen. Misschien is het mijn vrouwelijke oog voor glitter en glim, maar ik heb de lak toch maar eens van dichtbij bekeken of er niet een of andere spectaculaire coating was gebruikt. Jeetje, wat valt deze auto op. De naam van de lak (Rouge Flamme) zegt geen woord teveel. En dan de binnenkant! Het rood van buiten was ook in het interieur verwerkt en alle zwarte elementen leken wel hoogglans. Mij persoonlijk iets te plastic, maar op zeker gegarandeerd van een doelgroep. De contouren van de auto zijn zacht. Veel ronde lijnen, niets strak en zakelijk. Eerder speels. En opvallend.
Tot zover het eerste oordeel, waarbij menig man zal denken: ‘Wat een vrouwengeneuzel, kom nou maar op met die rijkwaliteiten en specificaties.’
Welnu, ik reed in een Clio Estate Energy dCi90 Stop en Start Dynamique eco2. Een hele mond vol, wat er volgens mij onder de streep op neerkomt als ‘zuinige auto’. De Clio Estate, die je al rijdt vanaf een bijzonder aangename prijs van € 14.990,- (waar vind je daar nou nog een fraaie station voor?), was in de versie die ik toebedeeld kreeg wel een stukje duurder: € 23.573 om precies te zijn. Maar daarvoor heb je dus wel een diesel, die het begrip ‘zuinig rijden’ toegankelijk maakt, ook voor vrouwen. Daar waar wij nog wel eens willen opgaan in het gesprek met degene naast ons, de kinderen op de achterbank of iemand die we (jaja, handsfree) aan de telefoon hebben en VOLLEDIG vergeten te schakelen, gaat dat in deze Estate niet gebeuren. Ik was hilarisch over de van kleur veranderende balk die op tijd aangeeft wanneer je uit de zuinige modus in het rood schiet. Wij vrouwen willen geen cijfertjes, wij willen kleurtjes. Dus o, wat fijn dat hier is gekozen voor rood, geel en groen in plaats van 1, 2, 3, 4 en 5. Al na een half uurtje zag ik het balkje volledig vanuit mijn ooghoek van kleur verspringen en ja…ik reageerde er ook nog eens vrijwel automatisch op. En het touchscreen waarmee je onder meer radio en telefoon kunt bedienen, was ook voorzien van een scherm waar je je rit in zuinigheid terug kon vinden. Ik ben enthousiast en ik voel me ineens een bewuste automobilist.
De ruimte in de de auto was prima. Twee kids achterin is een makkie, vriendjes mee is geen probleem. De bagageruimte biedt plek aan een berg schooltassen, de weekendboodschappen, alle tassen van je vriendinnen na een dagje winkelen en ook echt wel de bagage voor een weekje vakantie. Niet tegelijk uiteraard en dat laatste als je je een beetje inhoudt met pakken natuurlijk… Ook voor vond ik de beenruimte en de bewegingsruimte dik in orde.
En dan het rijden. Dat was een prachtige voldoende. De auto is gevoelig, schakelt licht en heeft een fijne wegligging. Je voelt dat het geen degelijke wegtank is, maar dat is denk ik ook niet waar vrouwen op zitten te wachten. Deze auto kunnen we aan!
Dus afgezien van de kleur, is deze auto bij mij goed door de test gekomen. Als gezinsstation voor mama een fijne bak, waar je prima mee aan kunt komen op de parkeerplaats bij de voetbal, de tennis of de hockey. En als alle lakjes met dezelfde shine zijn uitgevoerd, hoef je NOOIT meer te kijken waar je auto staat.