Het was even wennen, van mijn eigen Fiatje 500 naar de Land Rover Freelander 2. Alleen de kleur (wit) was hetzelfde. Maar…ik ben aangenaam verrast door deze bescheiden reus. Want hoewel ik ‘m enorm ‘impressive’ vond, schijnt ie qua formaat nog best wel mee te vallen. Hier zie ik mezelf wel met de kinderen in naar ‘de tennis’ rijden.Even de details: ik reed in een Freelander 2 Si4 SE AWD, Fuji White met Ebony generfd leder en een elektrisch bedienbaar glazen schuif- / kanteldak, 19” 10-spoke’ lichtmetalen velgen ‘styling 2’. Dan heb je dus beeld. Een sportieve en gedistingeerde auto.
Voor eventueel meelezende mannen nog wat technische specs: We hebben het hier over een 1.999 cc, 4 cilinder met turbocompressor, een vermogen van 177 kW / 240 pk bij 5.500 tpm, een trekkracht van 340 Nm bij 1.750 tpm en een zestraps automatische transmissie.
Voor de auto mag € 65.680 afrekenen: geen gering bedrag. Maar dan heb je ook wel wat. ‘Mam, het is net alsof we in een soort tank rijden’, reageerde mijn zoon van 12 enthousiast. Kijk, dat krijg je als je klein begint, dan zijn ze tenminste nog ergens van onder de indruk. Je komt wel met iets imposants aanrijden op school. Maar waar ik met een ‘zie mij eens-houding’ de straat inkwam, werd ik toch wat ongemakkelijk toen ik ‘m onder toeziend oog van afgunstige moeders moest inparkeren. Da’s even andere koek dan mijn kleine auto. Maar, met hulp van parkeerassistentie, kwam ik er niet eens zo heel slecht vanaf.
De auto zit perfect. Hoog, royale stoelen, en het gevoel dat je in deze wagen krijgt is vooral ‘veilig’. Achterin lijkt iedereen ook meer dan royaal en comfortabel te zitten. En dat mij-kan-niets-gebeuren-gevoel trok mij wel. Je vervoert er toch je grootste schatten in. Ik zag mezelf er al mee op vakantie gaan: hoe riant zou dat zijn?
De wagen is uitgerust met een Prestige Pack. Navigatie, een CD-wisselaar, Bluetooth mobiel telefoon integratiesysteem, elektrisch verwarmbare voorstoelen: het is slechts een greep uit wat het pack behelst.
Ondanks het feit dat ik er alleen in mijn eigen omgeving en in normale weersomstandigheden mee heb gereden, merk je aan alles dat deze auto meer aankan. De kracht voelt als enorm. Ik zou me er geen seconde onzeker in voelen als het met bakken uit de hemel komt, of ik er op wintersport een hoge berg mee op moet. Sterker nog; daar is deze auto voor.
Dat het een automaat betrof was al eveneens zo’n luxe. Gewoon gas geven en genieten.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je bij een groter budget als een blok valt voor deze indrukwekkende Freelander. Het is een ontzettend stijlvolle auto, waarmee je op stand de sportclubjes van de kids mee afkunt en met het hele gezin mee op vakantie kunt. Of het een echt typische vrouwenauto is, weet ik niet. Ik merkte namelijk dat de meeste mannen in mijn omgeving er vooral van onder de indruk waren. Stoer, gedistingeerd, voorzien van alle gemakken, lekker groot en veilig. Dat is de Freelander in een paar woorden gevat. Maar om ‘m echt te ervaren, zou je er gewoon eens een dagje in moeten stappen.