Een echte moeder-auto, deze Grand C4 Picasso…

Niet zelden staat mijn dochter met meerdere vriendinnetjes aan het schoolhek. “Mam, mogen ze komen spelen?” Mijn hart wil wel, maar mijn auto niet altijd. “Schat, ik heb maar beperkt ruimte, dat weet je”, moet ik dan teleurstellen. En op zulke momenten droom ik van een auto als de nieuwe Citroen Grand C4 Picasso 7-zitter. Ik mocht bij de introductie zijn in München en was vanaf de eerste seconde onder de indruk van deze auto. Ik was ook al bijzonder gecharmeerd van de 5-zitter, maar die extra ruimte én die twee extra stoelen, maken de auto wel heel aantrekkelijk hoor… Wat mij vooral opviel, is dat je niet het idee hebt met een gigantische auto te rijden. Een ‘grote compacte bak’, zou ik willen zeggen. En dan al die handige features… Citroën heeft écht z’n beste gedaan indruk te maken. Ik ben in elk geval ingepakt. Met zo’n auto heb je nooit meer het vraagstuk hoeveel vriendjes je kind op het partijtje mag uitnodigen. Laad de wagen maar vol! De 7-zitter kenmerkt zich net als de 5-zitter door een mooie vormgeving, waardoor mannen en vrouwen worden aangesproken. En waar wij vrouwen dat design en de ruimte waarschijnlijk de doorslag laten geven, zullen mannen door de knieën zakken voor alle technologische snufjes die deze auto heeft. Enerzijds zijn deze bedoeld om ons te voorzien van alle gemakken, anderzijds zijn ze bedoeld om ons veiligheid te bewaken. Zodra je de auto instapt, je gordel omdoet, start en wegrijdt en de gordel strak voelt trekken, overvalt je een gevoel van ‘veilig’. De trillingen die dezelfde gordel geeft als je in een onbewaakt ogenblik over de wegbelijning komt, vind ik superprettig. Misschien een vrouwending… Net als het automatisch inparkeren met Park Assist. Nooit meer blikken van andere mensen als je probeert je auto in te parkeren (wat bij een grote auto als deze natuurlijk helemaal lastig is), maar gewoon de auto (vrijwel al) het werk laten doen.

De Grand C4 Picasso beschikt over twee enorme schermen voor in de auto, waar je alle nuttige informatie kunt aflezen en waar onder meer je route op te zien is. Hoef je niet te rijden, maar wordt dat voor je gedaan, dan is het een genot om de passagiersstoel wat naar achteren te schuiven, de relaxmodus (lees onderbeensteun) naar voren te schuiven en even heel fijn bij te komen. Ideaal als de kinderen op de achterbank in slaap zijn gevallen onderweg naar de vakantiebestemming en jij ook wel even een momentje van ontspanning kunt gebruiken. En die kinderen op de achterbank…als ze wakker zijn, kunnen ze in de exclusievere versies dankzij het Pack Multimedia genieten van een film op de achterbank. Willen ze allebei een andere film zien? Ook dat is geen probleem. Ach…je zou je bijna afvragen waarom je de auto nog uit zou gaan!

Aan het milieu heeft Citroën ook volop gedacht. Met het hypermoderne Blue HDi laat je bijzonder weinig sporen na op aarde. Wanneer alle zeven zitplaatsen in de auto bezet zijn, is er niet veel ruimte meer over voor bagage. Maar dat is er dus des te meer als de laatste twee stoelen ingeklapt zijn. Ik zie mezelf hier wel mee op vakantie gaan hoor…

De Grand C4 Picasso is verkrijgbaar vanaf 27.690 in een benzineversie. De dieselvariant begint bij 30.490. Maak een testrit en laat je overtuigen.

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer