Wij Nederlandse vrouwen zijn in en in stout! (‘Stout’: hét thema van de Huishoudbeurs 2007!)

Wij Nederlandse vrouwen zijn stout. En niet zo zuinig ook! Want nagenoeg acht op de tien vrouwen (78 procent) snoepen wel eens te veel in hun eentje. Count me in! Uiteraard! Niets is lekkerder dan een zak M&M’s tijdens de waargebeurde woensdagavondfilm op RTL 4! De huishoudbeurs heeft TNO NIPO laten onderzoeken hoe stout de Nederlandse vrouw is. We roddelen, snoepen en bedenken smoezen bij het leven.

Maar liefst 400 vrouwen deden aan het onderzoek mee. Het onderwerp komt niet uit de lucht vallen. Het thema van de Huishoudbeurs staat namelijk volgend jaar in het teken van ‘Stout’. De beurs wordt van 10 tot en met 18 februari 2007 gehouden in Amsterdam RAI.

Eenderde van de Nederlandse vrouwen snoept wel eens stiekem, zonder het aan iemand te vertellen. Bijna de helft van de vrouwen (47 procent) vindt het heerlijk om zichzelf af en toe stiekem vol te proppen. Onder de jongere vrouwen is dit zelfs 63 procent.

Ruim zestig procent (62 procent) vindt het heerlijk om samen met vriendinnen mannen te ‘keuren’. Zes op de tien vrouwen keuren dan ook (af en toe of regelmatig) samen met vriendinnen andere mannen of vrouwen. Onder de jongere vrouwen is dit zelfs 82 procent. Meestal vindt het keuren plaats in cafés of andere openbare gelegenheden, maar ook voor de televisie worden anderen becommentarieerd. Jongere vrouwen keuren ook vaak op feestjes of in de discotheek. Ruim tweederde vindt het dan ook niet ongepast om mannen te beoordelen. Vooral vrouwen in de leeftijdscategorie 25-34 jaar zijn die mening toegedaan; 86 procent van hen vindt dit gedrag niet ongepast. Driekwart van de vrouwen keurt ook personen van dezelfde sekse. Bijna één op de vijf vrouwen geeft aan wel eens te flirten, terwijl ze een relatie heeft of weet dat de ander een relatie heeft. In de leeftijdscategorie 25-34 jaar is dit zelfs bijna eenderde (32 procent).

De helft van de Nederlandse vrouwen geeft wel eens te veel geld uit aan producten die ze eigenlijk niet nodig hebben. In de meeste gevallen gaat het om kleding (48 procent), gevolgd door cadeautjes voor iemand anders. Bij jongere vrouwen komen make-up en snoepgoed op een gedeelde tweede plaats. Ruim driekwart (77 procent) van de vrouwen krijgt er een goed gevoel van, wanneer zij nieuwe dingen koopt. Hoewel 39 procent van de vrouwen het niet normaal vindt dat vrouwen bepaalde zaken geheim houden voor hun man of vriend, houdt ruim één op de vijf vrouwen die een partner hebben (22 procent) onnodige uitgaven soms verborgen voor haar partner.

Hoewel slechts vijftien procent van de vrouwen van mening is dat roddelen de gezelligheid vergroot en tweederde van de vrouwen van mening is dat echte vriendinnen niet roddelen over elkaar, roddelt 61 procent van de vrouwen regelmatig of af en toe met vrienden of collega’s . In 53 procent van de gevallen gaat het dan zelfs om iemand uit dezelfde groep. Bijna driekwart (73 procent) denkt af en toe of regelmatig zelf het onderwerp van een roddel onder vrienden of collega’s te zijn. Eenderde (33 procent) geeft aan zelf altijd nieuwsgierig te zijn naar de laatste roddel. In de jongste leeftijdscategorie geldt dit voor 48 procent.

In de leeftijdscategorie 25-34 jaar roddelt zelfs 77 procent van de vrouwen; en in 60 procent van de gevallen over iemand uit dezelfde groep. Vrouwen van deze leeftijd denken dan ook in 85 procent van de gevallen (soms of regelmatig) zelf het onderwerp van een roddel te zijn.

Ruim vier op de tien vrouwen (43 procent) bedenken wel eens een smoes om onder een afspraak uit te komen (onder jongere vrouwen is dit zelfs 53 procent). In 95 procent van de gevallen gebeurt dit bij privé-afspraken en in 26 procent van de gevallen wordt dit gedaan om onder werkafspraken uit te komen. Wanneer wordt gevraagd naar de mening over ‘overdrijven over jezelf om een positiever beeld te vormen’, geeft een kleine meerderheid (58 procent) aan hierop tegen te zijn.

De Huishoudbeurs staat volgend jaar in het teken van ‘Stout’. Naar verwachting 450 exposanten presenteren tijdens Nederlands grootste consumentenevenement in zijn soort hun producten. Bezoekers maken op de beursvloer kennis met de laatste trends, nieuwtjes en leuke aanbiedingen. Ook modeshows, demonstraties, optredens en workshops ontbreken niet. Meer informatie is te vinden op www.huishoudbeurs.nl.

facebook share facebook share

2 Reacties // Reageer
  • Marlieke

    Ik heb gehoord dat Heleen van Rooyen het boek Stout presenteert, maar ook dat Raven Dice haar boek ‘Het genot van een Prooi’ promoot. Die is ook best stout, want ze houdt van lak, latex en rubber. En ze schreef ook nog eens over SM en betaalde sex.
    Mooi even een handtekening scoren bij de dames, ha!!

  • Luna

    Beste ….

    Met veel plezier las ik je weblog. Ik heb veel interesse in de onderwerpen die jij beschrijft en heb bij google gezocht naar weblogs met deze trefwoorden.

    Ikzelf volg een aantal cursussen bij Open Circles Academy. Open Circles Academy is een internationaal opleidingscentrum voor persoonlijke ontwikkeling en leiderschapseducatie.

    In deze cursus heb ik veel over mijzelf geleerd wat grote positieve veranderingen in mijn leven heeft gebracht. Wellicht dat het ook iets voor jou is. Er is een gratis evenement dat elke maand plaatsvindt in het Mercure Hotel in Amsterdam. Ik nodig je uit om eens op hun website te kijken http://www.leeflekker.nl en je aan te melden voor dit gratis evenement. Als je het wat lijkt dan is het wellicht een idee om de link van het evenement op je weblog te plaatsen. Zo bied je jou bezoekers iets extra’s en surfen ze net wat vaker naar jou eigen weblog.

    Het lijkt mij leuk om wat van je te horen.

    Groetjes Luna