- Home
- Gezondheid
- Drepressieve vrouwen eerder dronken op feestjes
Het verband tussen een depressie en straalbezopen zijn op feestjes is volgens Amerikaanse en Canadese onderzoekers groter bij vrouwen dan bij mannen. Het onderzoek werd uitgevoerd door een Gezondheidscentrum in Canada en de universiteit van North Dakota in de VS, bij 6.009 mannen en 8.054 vrouwen. Uit het onderzoek blijkt dat vrouwen die regelmatig een zuippartij houden tijdens feestjes vaker klinisch depressief zijn dan mannen. Wanneer er gematigd gedronken wordt, is dat risico er voor beide geslachten niet.
De studie mat de alcoholinname van vorige week en vorig jaar. Er werd rekening gehouden met de regelmaat van het drinken, hoeveel er telkens gedronken werd en het maximum. Er werd ook gecontroleerd of er tijdens feestjes zwaar werd gedronken. Voor de studie werd ook gemeten of de deelnemers een depressie hadden. Dat werd gedefinieerd in functie van het feit of de personen voldeden aan de criteria van een klinische depressie of recent depressieve gevoelens hadden.
Volgens de onderzoekers proberen vrouwen met een zware depressie zich uit hun problemen te drinken. "Dit patroon is samenhangender voor vrouwen die alcohol gebruiken om hun depressie te bekampen, dan voor chronische alcoholverslaving die vrouwen depressief maken", zei professor Sharon Wilsnack.
Lees ook:Vrouwen met parfum-overdaad mogelijk depressief
Lees ook:Rokende vrouwen dubbele kans op depressie
Lees ook:Vrouwen slapen slechter met een borrel op
Lees ook:Vrouwen draaien hun hand niet om voor een beetje depressiviteit
Lees ook:Misselijk? Postnatale depressie….
Heb jij Vrouw.Blog nog steeds niet toegevoegd aan je Google homepage of Reader? Klik hier!