IDFA & De vrouwelijke blik op NPO Doc

Een van de thema’s op IDFA dit jaar is The Female Gaze, ofwel de vrouwelijke blik. IDFA heeft onderzoek gedaan naar de positie van vrouwen vóór de camera en de beeldvorming van vrouwen ín de media. Daphne Bunskoek en filmjournalist Dana Linssen leggen naar aanleiding van dit onderzoek gerenommeerde Nederlandse en buitenlandse documentairemaaksters vragen voor als: Bestaat er wel zoiets als ‘de vrouwelijke blik’? En: Hoe zit het met de vrouwen in de documentaire?Aliona van der Horst maakte in 2011 de documentaire Water Children (VPRO, 2011), over de eigenzinnige Japanse pianiste Tomoko Mukaiyama. Via haar kunstproject in Japan nodigde Mukaiyama vrouwen  – en mannen – uit om zich uit te spreken over intieme onderwerpen, zoals seksualiteit en over kinderen, die wel of niet kwamen. Water Children is een ode aan de vrouw en haar lichaam. Voorafgaand aan de documentaire praat Daphne Bunskoek met Aliona van der Horst over wat volgens haar de vrouwelijke blik inhoudt.
Uitzending op o.a. zaterdag 22 november om 20.40 uur

Hoogleraar Visuele Cultuur Anneke Smelik deed onderzoek naar de representatie van vrouwen in fictiefilms. In hoeverre verschilt die met de representatie van vrouwen in documentaires? Filmjournalist Dana Linssen praat met Smelik over dit onderzoek en haar keuzefilm Femme de la rue (2012), waarin te zien is hoe het beeld van vrouwen in de media naar de straat is vertaald. Regisseur Sofie Peeters maakte Femme de la Rue vanuit haar ergernis over de manier waarop ze door mannen in Brussel wordt nageroepen en beledigd.
Uitzending op o.a. maandag 24 november om 21.45 uur

In de confronterende documentaire Weapon of War (IKON, 2011) komen ex-rebellen aan het woord die systematische verkrachting van vrouwen gebruikten als oorlogswapen. Daphne Bunskoek praat voorafgaande aan deze documentaire met de regisseurs en zussen Femke en Ilse van Velzen. Hoe kregen zij deze ex-rebellen voor de camera? Waarom wilden zij ook hun kant van het verhaal vertellen? En werkte het in hun voordeel dat zij vrouw waren?
Uitzending op o.a. zondag 23 november om 20.40 uur

Sunny Bergman laat zich veelal inspireren door aspecten van haar eigen leven. In documentaires legt zij haar persoonlijke zoektocht vast naar de betekenis van seksualiteit, het uiterlijk van vrouwen en culturele verschillen. In Beperkt Houdbaar (VPRO, 2007) confronteert ze ons met de consequenties van het schoonheidsideaal van westerse vrouwen. Daphne Bunskoek praat met haar over het objectiveren van vrouwen, het fragmenteren van het vrouwenlichaam en de Bechdel-test.
Uitzending op o.a. dinsdag 25 november om 22.50 uur

Tijdens IDFA gaat Dana Linssen voor NPO Doc in gesprek met de buitenlandse regisseurs Kim Longinotto, Phie Ambo en Nistha Jain over de vrouwelijke blik:

Aansluitend op het gesprek met Kim Longinotto vertoont NPO Doc haar documentaire Pink Saries (2010). Daarin portretteert zij Sampat, de welbespraakte leidster van de Gulabi Gang, die al twintig jaar strijdt voor vrouwenrechten in Noord-India.
Uitzending op o.a. donderdag 27 november om 21.25 uur

Na het gesprek met Phie Ambo wordt haar tragikomische documentaire The Home Front vertoond. De film gaat over de zogeheten Fence Committee die bemiddelt bij hoogopgelopen burenruzies over schuttingen, boomtakken en blaffende honden.
Uitzending op o.a. woensdag 26 november om 20.40 uur

Aansluitend op een gesprek met Nishta Jain zendt NPO Doc haar documentaire Lakshmi and Me uit. De film gaat over haar relatie met haar huishoudster Lakshmi. Ondanks de vooruitgang en de moderne stad Mumbai waarin zij wonen, zal Lakshmi nooit hogerop kunnen komen vanwege de lage kaste waarin zij geboren is.
Uitzending op o.a. vrijdag 28 november om 22.30 uur

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer