Ruim derde Nederlanders viert kerst het liefst in huispak

Schermafbeelding 2015-12-09 om 14.23.13Kerstmis en goed gekleed zijn gaan hand in hand. Ruim twee derde (67%) van de Nederlanders vindt dat er leuk uitzien een belangrijk onderdeel is van Kerstmis en doet dan ook echt moeite om zich goed te kleden tijdens de feestdagen. Zes op de tien gaat zelfs strak in pak of in een chique jurk. Toch geeft nog ruim een derde aan dat als het aan hen zou liggen, ze liever de kerst in een comfortabele outfit, zoals een trainingspak, huispak of pyjama zouden doorbrengen. Dit blijkt uit onderzoek* van ActiePagina.nl.

Kerst-wardrobing
Dat we goed nadenken over onze kledingkeuze blijkt uit het feit dat 41% al ruim voor de feestdagen bedenkt in welke outfit ze aan het kerstdiner verschijnen. Ruim een derde (35%) van de Nederlandse vrouwen koopt zelfs speciaal hiervoor een nieuwe outfit. Bij mannen ligt dit percentage met 22% iets lager.

Maar niet iedereen kan zich veroorloven om een nieuwe garderobe aan te schaffen. En omdat we er (bijna) allemaal op ons paasbest willen uitzien met Kerstmis, zoekt 80% naar manieren om te besparen op een feestelijke outfit. Het merendeel (70%) haalt het mooie jurkje van vorig jaar weer uit de kast. 27% koopt een outfit in de uitverkoop en ruim 8% maakt gebruik van online kortingscodes om de kosten te drukken. Een op de twintig struint Marktplaats of tweedehands winkels af voor een perfecte kerstoutfit.

4% heeft weleens kleding gekocht voor een kerstfeestje, het kaartje laten zitten en het kledingstuk na het dragen teruggebracht naar de winkel of teruggestuurd naar de webwinkel om geld terug te krijgen. Bijna 2% doet dit zelfs regelmatig en ruim een op de tien Nederlanders (11%) kan zich voorstellen dit ooit te gaan doen als hun financiële situatie nadelig verandert.

Niet zelf bepalen
Toch bepaalt niet iedereen zelf wat hij aandoet tijdens het kerstdiner, want een op de vijf Nederlanders kiest voor zijn of haar partner wat deze draagt tijdens de kerstdagen. Het zijn voornamelijk de vrouwen die voor hun partner overhemd en stropdas klaarleggen.

Mannen kijken stiekem in kleding van partner voor de maat
Kleding is het meest favoriete cadeau om te geven; in Nederland geven we gemiddeld €33,07 uit aan cadeautjes die in de categorie mode vallen**. Dat is meer dan een kwart (27%) van de totale uitgaven aan cadeaus (€124,32). Daarmee staat mode nog boven de categorieën speelgoed (€27,60) en consumentenelektronica (€21,76).

Bijna een op de vijf (18%) Nederlandse mannen koopt weleens lingerie voor zijn partner als cadeau voor de feestdagen. Ruim 93% van deze lingerie kopende mannen geeft aan dat ze de juiste maat gekocht hadden. Daar hebben ze wel voorbereidingen voor moeten treffen; meer dan de helft (56%) heeft stiekem in het ander ondergoed van de partner gekeken. 19% doet niet geheimzinnig en vraagt het gewoon aan de partner of neemt ze mee naar de winkel (10%). Een kleine 4% beschrijft het lichaam van de partner in de winkel om uiteindelijk met het juiste setje de winkel uit te lopen.

* Onderzoek uitgevoerd in november 2015, in samenwerking met Panelwizard onder ruim 1.000 respondenten, representatief voor Nederland op geslacht, leeftijd, opleiding, arbeidsparticipatie, gezinssituatie en provincie.
** Shopping for Christmas 2015: Retail Prospects, Centre for Retail Research. Onderzoek in België, Canada, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Spanje, UK en VS. Het onderzoek omvatte een omvangrijke statistische analyse en interviews met 50 omzetsterke handelaren per markt.

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer