Volle vrouwen doen het goed in reclames

Het is de nieuwe hype: Beautymerk Dove en wasmiddelenfabrikant Dreft hebben de ronde vrouw al ontdekt. Ook Nike gaat nu de vollere dame inzetten in zijn nieuwe reclamecampagne, aldus het Algemeen Dagblad. Niet langer meer de slankste mensen als voorbeeld dus.

Het sportmerk wil vrouwen op een eerlijke manier aanspreken wat hun lichaam betreft. In de Verenigde Staten zijn de brutale spotjes al te zien op televisie. In één commercial zegt een vrouw tegen degene die haar ronde billen niet mooi vindt: Kiss my…Just do it.

Uit een eerder onderzoek van Dove blijkt dat zeventig procent van de vrouwen vindt dat er in reclames en media een onrealistisch beeld wordt neergezet van de vrouw. Met zijn campagne ‘Echte vrouwen, echte rondingen’ hoopt het merk dat wel te doen. En ook het hip-hopmeisje uit de Dreft-reclame schaamt zich niet voor haar volle lijf.

Trendwatcher en auteur van ‘Megatrends Nederland’ Adjiedj Bakas noemt het een tegengeluid van het magere tijdperk. ,,In de zesde eeuw was dik zijn in China het schoonheidsideaal. En in het westen kennen we het Rubens-tijdperk. Nu verbergt de mode de buik ook niet. Bedrijven spelen in op wat er in de maatschappij leeft.”

facebook share facebook share

1 Reacties // Reageer
  • Dorine

    Ik las wel in een artikel op volgens mij dutchcowboys dat de reclames van Dove waar vrouwen iets meer gewicht hebben dan normaal in reclames, juist zorgen voor minder verkopen. Ik kan het alleen niet meer vinden :(