Winkelen doen we het liefst in een historische binnenstad

Ik zou het geen breaking news willen noemen, maar omdat wij vrouwen zo gek zijn op winkelen, mag het natuurlijk niet op deze site ontbreken: Meer dan de helft van de Nederlanders winkelt het liefste in de historische binnenstad, zo blijkt uit een onderzoek onder 1500 shoppende Nederlanders. De aantrekkingskracht van de binnenstad is in eerste instantie het brede aanbod van winkels, ten tweede de combinatie van winkels, restaurants en andere uitgaansmogelijkheden. Je maakt ons inderdaad niet blij met een steriele kleine shoppingmalls in buitenwijken…Ook de authentieke sfeer van de historische binnensteden worden zeer gewaardeerd, zo blijkt uit het onderzoek dat werd uitgevoerd door peil.nl in opdracht van Vastned. De helft van de respondenten gaf aan meer dan één keer per maand de binnenstad te bezoeken en dan geeft men er ook geld uit. Tweederde doet bij minstens de helft van de bezoeken aan de binnenstad een (non-food) aankoop.
Nederlands winkelend publiek wil het liefst een mix van winkels in de binnenstad. Het moet nadrukkelijk geen eenheidsworst worden. Er moet een balans zijn tussen kleinere lokale winkels, en de grote, bekende ketens.
De winkelwensen verschillen per regio. Zo worden ruime winkeltijden worden vooral gewaardeerd in de grote steden. In de oostelijke en zuidelijke provincies hecht men er vooral waarde aan de producten te kunnen zien en aan te raken. Terwijl in het noorden de gezellige drukte in de binnenstad hoog scoort.

facebook share facebook share

3 Reacties // Reageer
  • Ik kan mijzelf hier wel in vinden. Een historische binnenstad straalt veel meer uit dan een moderne binnenstad.

  • Ja, dat klopt. Ik ken ook een aantal vrouwen die daarvoor graag het hele land afreizen. Bedankt voor je bericht!

  • Dit zouden ze eens in Azië moeten leren. Ik ben het volledig eens met dit artikel!